Fermenteret grød – sund og nem morgenmad

4

Fermenteret grød lyder ret kompliceret. Men det er så nemt, og det kræver nærmest intet. Bonus er, at det faktisk er endnu hurtigere at koge grøden om morgenen. Og det er altså en fordel, når man som vi koger grød næsten hver eneste morgen. Ellinor elsker sin morgengrød, og jeg spiser det også meget gerne. Særligt når det er fermenteret. Så smager det nemlig af meget mere.

Det er så simpelt at fermentere din grød, og det giver dig langt mere sundhed og mæthed. Som jeg også skrev om i det her indlæg, så indeholder fuldkorn fytinsyre, som kan hindre optagelsen af calcium, jern, zink og magnesium. Når du fermenterer din mad, så omdannes fytinsyren, og det øger fordøjeligheden og optagelsen af de vitaminer og mineraler, der er i grøden.

Fermenteret grød er mere syrlig end almindelig grød. Men det smager til gengæld også af meget mere. Sammen med saltet i grøden og toppet med sød frugt, bitre kakaonibs og sprøde kokosflager, så har du et superlækkert og sundt morgenmåltid.

1 portion
Det skal du bruge:

  • 40 g gryn, fx havregryn, speltgryn, ruggryn osv.
  • 100-125 g vand
  • 1 lille spsk. Acido, kærnemælk eller valleprotein
  • Salt
  • Topping: jeg brugte kakaonibs, ristede kokosflager, frisk æble, hampefrø som er fulde af protein og sunde fedtsyrer og Acido.

Sådan laver du fermenteret grød:
Aftenen før: Kom vand, gryn og surmælksprodukt i en gryde. Dæk gryden med et låg, men sørg for at der kan komme ilt til, så de sunde bakterier kan udvikle sig. Lad grøden stå i gryden ved stuetemperatur til morgenen efter.

Om morgenen koges grøden. Tilsæt mere vand hvis nødvendigt og andre smagsgivere. Du kan få inspiration til, hvad du kan koge din grød med i det her indlæg.

Indeholder affiliatelinks.

fermenteret_groed_1

Lær mig at kende

Hej med dig! Jeg er en pige, der bliver glad i låget, når jeg har dejlige råvarer mellem mine hænder. Ny viden og nye teknikker gør livet værd at leve, og jeg kombinerer min uddannelse med min lyst til pragtfulde smagsoplevelser!
Kommentarer
  1. Susanne

    Kan man bruge almindelig yoghurt naturel eller græsk yoghurt? Og kan man f.eks. lade grøden stå med tørrede frugter i, sammen med grynene?

    1. Hej Susanne.
      Ja, det kun bruge alle slags syrnede mælkeprodukter. De skal dog være økologiske, da mælkesyrebakterierne er aktive der i 🙂

      Du kan sagtens komme tørrede frugter, nødder, frø, kerner osv i 🙂
      Et revet æble ville garanteret også være lækkert.

Leave a Reply

VELKOMMEN!

Jeg hedder Cathrine. Jeg er mad-fan, bagenørd, øko-glad og mor til Ellinor. Her deler jeg begejstret mine opskrifter på alt den mad, der gør mig glad i hverdagen. Du finder også viden om ernæring, rejseguides, DIY og en masse om børn, spisevaner og kræsenhed, som er dét som mit hjerte brænder for.

Cathrine Brandt
Professionsbachelor i Ernæring og Sundhed

Skriv til mig på mail@cathrinebrandt.dk

SENESTE

Mandelsmør-bidder – en sundere chokoladebar
22. april 2017
Sunde muffins med blåbærkompot – børnevenlige og sukkerfrie
19. april 2017
One Pot Pasta med kylling, champignon og soltørrede tomater
17. april 2017
Pavlova med lemoncurd
12. april 2017
Hot cross buns med chokolade, mandler og appelsin
9. april 2017

INSTAGRAM

FACEBOOK