Hvor sundt er Frozen Yoghurt egentligt?

0

Søndag d. 17. august blev jeg inviteret i P4 Østjylland for at snakke lidt om, hvor sundt Frozen Yoghurt egentligt er. I løbet af året er der åbnet to flotte Frozen Yoghurt butikker i Århus, og de er allerede ekstremt populære. Folk står i kø, når solen varmer! Indslaget på P4 Østjylland var ganske kort, og jeg vil derfor gerne uddybe her, hvad jeg ikke nåede at få sagt i indslaget.

Mange har fået den opfattelse, at Frozen Yoghurt er sundt, eller i hvert fald væsentligt sundere end de is, der ellers er på markedet. YOGO på Guldsmedegade i Århus skriver for eksempel på deres Facebookside: ”Vidste du at: ‘Frozen Yogurt’ er fedtfattigt, rigt på protein og styrker fordøjelse, knogler og tænder.” Der bliver jeg så en smule skeptisk. Fedtfattigt? Ja! Det indeholder ifølge YOGO kun 0,5g fedt pr. 100g, hvilket svarer til fedtindholdet i minimælk.

Rigt på protein? Nej, ikke specielt. Frozen Yoghurt indeholder ifølge YOGO’s oplysninger 4g protein pr. 100g. Det er ca. det samme proteinindhold som almindelig flødeis, og flødeis har vist aldrig været markedsført som proteinrigt? YOGO markedsfører deres Frozen Yoghurt til at være proteinrigt på deres Facebookside, mens andre is næsten har det samme proteinindhold som Frozen Yoghurt.

Styrker fordøjelse, knogler og tænder? Jeg tvivler. Da Frozen Yoghurt ikke har et højt indhold af fibre, mener jeg ikke, at det kan styrke fordøjelsen betydeligt. Jeg kan ikke finde oplysninger på calciumindholdet i Frozen Yoghurt, men da det er et mælkeprodukt, formoder jeg, at det indeholder cirka den samme mængde calcium som andre mælkeprodukter. Calcium er blandt andet vigtig for knogler og tænder. De fleste danskere får dog dækket deres calciumbehov fra et almindeligt indtag af mælkeprodukter, og derfor er Frozen Yoghurt altså ikke nødvendigt for at få den mængde calcium, som kroppen har brug for. Men det er korrekt, at Frozen Yoghurt indeholder calcium, og derfor kan være med til at styrke knogler og tænder.

Jeg mener, at YOGO’s markedsføring af deres Frozen Yoghurt er vildledende for forbrugeren.

For at få et endnu bedre overblik over, hvad kalorieindholdet er pr. 100g i Frozen Yoghurt sammenlignet med andre is, har jeg lavet nogle energiberegninger, som du kan se nedenfor. Frozen Yoghurt indeholder færre kalorier pr. 100g end flødeis. Faktisk næsten halvdelen, hvis man vælger Frozen Yoghurt Naturel. Kalorieindholdet i Frozen Yoghurt stiger en smule, når der tilsættes de forskellige frugtsirupper. Frozen Yoghurt indeholder sukker i både naturel og frugtversionerne, som YOGO også selv oplyser på deres Facebookside.

Hvis man køber en is hos Frozen Yoghurt, der koster ca. 20kr (15kr pr. 100g), og som består af 100g naturel Frozen Yoghurt og topping bestående af 1 Oreo, 1 stk. lys Marabou chokolade og 4 jordbær, så indeholder den ca. de samme kalorier som 100g flødeis og lidt færre kalorier end en Magnum Classic. Frozen Yoghurt er derfor et mindre kalorierigt produkt end en Magnum Classic. Så hvis man køber en lille portion og vælger fra toppingbaren med fornuft, så får du færre kalorier, end hvis du havde købt en ispind. Men en ispind kan være en fordel, da du så ved, hvor mange kalorier, du indtager og ikke bliver overrasket over din portionstørrelse, når du står ved vægten og skal betale. Måske har du det ligesom mig, og har oplevet den samme udfordringer ved Bland-Selv-Slik.

Det er vigtigt for mig at sige, at jeg ønsker at oplyse forbrugeren om, hvad Frozen Yoghurt indeholder, og hvad kalorieindholdet er sammenlignet med andre is. Nyd din Frozen Yoghurt og alle andre is med god samvittighed. Men tænk over portionsstørrelsen og den topping, du kommer på, da det ofte er der, de fleste kalorier befinder sig.

Energiberegninger på is

frozenyogurt-energiberegning

Hør her hvad jeg sagde i indslaget fra P4 Østjylland:
http://www.dr.dk/radio/ondemand/p4aarhus/p4-weekend-1070#!/

Tid: 01:08:00 – 01:13:00

Lær mig at kende

Hej med dig! Jeg er en pige, der bliver glad i låget, når jeg har dejlige råvarer mellem mine hænder. Ny viden og nye teknikker gør livet værd at leve, og jeg kombinerer min uddannelse med min lyst til pragtfulde smagsoplevelser!

Leave a Reply

VELKOMMEN!

Jeg hedder Cathrine. Jeg er mad-fan, bagenørd, øko-glad og mor til Ellinor. Her deler jeg begejstret mine opskrifter på alt den mad, der gør mig glad i hverdagen. Du finder også viden om ernæring, rejseguides, DIY og en masse om børn, spisevaner og kræsenhed, som er dét som mit hjerte brænder for.

Cathrine Brandt
Professionsbachelor i Ernæring og Sundhed

Skriv til mig på mail@cathrinebrandt.dk

SENESTE

Morgenmadsmuffins med rabarber, dadler og chiafrø
24. juni 2017
Luksus S’mores – Sommerens bedste dessert
21. juni 2017
Pull apart brød med persille-hvidløgssmør
19. juni 2017
Rabarbercrumble – sprød, sød og syrlig
16. juni 2017
Nudelsalat med sommergrøntsager og tahindressing
13. juni 2017

INSTAGRAM

FACEBOOK