Lær dit barn at spise selv – sådan kom vi i gang

3

Som jeg fortalte i indlægget Hvorfor spiser Ellinor selv, så havde jeg længe før, at Ellinor kom til verden, bestemt mig for, at jeg gerne ville lære hende at spise selv så snart, at hun var klar til rigtig mad.

Jeg fuldammede til Ellinor var 6 måneder. På det tidspunkt var hun begyndt at vise stor interesse for maden og fulgte bestikket med øjnene, når vi sad ved bordet og spiste. Et godt tegn på, at hun var klar til at begynde at spise selv. Efter en lille test af, om hun kunne sidde ordentligt i sin højstol, blev vi enige om, at hun skulle præsenteres for rigtig mad. Ellinor kom med til aftensmadsbordet den første gang, da hun var præcis 6 måneder gammel.

Jeg var positivt overrasket over, hvor nemt jeg synes, at det var. Det var meget få justeringer, vi måtte lave i vores aftensmad for, at den også passede til Ellinor, da hun jo skulle spise det samme som os. Vi stoppede med at komme salt i vandet, når vi lavede pasta, ris og kartofler. Vi salter vores egen mad, når den er kommet over på tallerkenen. På den måde kan Ellinor spise den samme mad som os uden at få for meget salt.

På Instagram-profilen Ellinors Madeventyr har jeg taget et billede hver aften, når Ellinor har fået serveret sin aftensmad. Her kan du se, hvad Ellinor fik at spise.

Målet er, at Ellinor skal være tryg ved mad og have mod til at smage på maden. Det var derfor ikke hensigten, at Ellinor skulle begynde at spise sig mæt i rigtig mad med det sammen, men at hun skulle begynde at smage på og røre og føle på maden. Selvom hun ikke spiste meget, så suttede og smagte hun på maden og brugte lang tid på at “udforske” maden ved at røre ved den. Efter et par dage kom der mere og mere mad ind i munden.

Det serverede vi for Ellinor, da hun startede på rigtig mad:
Maden, som Ellinor fik serveret på hendes tallerken, var i store stykker. Hvis vi fik dampet spidskål, så fik hun et halvt blad dampet spidskål, peberfrugten var skåret i kvart, mørbraden var i skiver og broccolien i hele buketter. Fik vi hjemmelavet pizza, så fik hun et helt stykke + lidt af fyldet ved siden af – tomatsovs, en skive mozzarella, peberfrugt og et stykke kød, så hun kunne se, hvad der var på pizzaen. De store stykker mad gjorde det nemt for hende at samle det op fra hendes tallerken, røre ved det og komme det i munden uden at tabe det.

Praktiske råd til opstart:

  • Sørg for at dit barn er mæt inden, at det kommer med til bords. Jeg ammede Ellinor lige før, at vi skulle spise aftensmad. På den måde var hun glad og tilpas til at kunne smage på og udforske maden.
  • Start med ét måltid af gangen. Gør overgangen fra mælk til at spise selv så stille og rolig som mulig. Start med et måltid ved bordet sammen med jer og tilføj endnu et måltid, når dit barn er klar til det. Efter 14 dage med aftensmad begyndte vi at servere morgenmad for Ellinor også.
  • Server den samme mad til jeres barn, som I spiser. Derved kan dit barn se, at maden ikke er farlig.
  • Brug en stor hagesmæk eller stofble. Jeg var positivt overrasket over, hvor lidt Ellinor tabte på gulvet, når hun spiste. Men det er en god ide at beskytte tøjet en smule og eventuelt også bordet, hvis det er meget sart.

ellinor_1 ellinor_2 ellinor_3 ellinor_4

Lær mig at kende

Hej med dig! Jeg er en pige, der bliver glad i låget, når jeg har dejlige råvarer mellem mine hænder. Ny viden og nye teknikker gør livet værd at leve, og jeg kombinerer min uddannelse med min lyst til pragtfulde smagsoplevelser!
Kommentarer
  1. Mette

    Er lidt nysgerrig på hvordan I lærte hende at tallerknen ikke skulle spises eller på gulvet i begyndelsen?
    Og tak for go inspiration

    1. Hej Mette.
      Vi har fra første måltid serveret Ellinors mad på en tallerken. Nogle dage krævede det, at vi holdt ved tallerkenen af og til under måltidet, men ret hurtigt fangede hun, at den bare skulle stå.

      Det er så sjældent, at den er røget på gulvet – oftest ved et uheld.

Leave a Reply

VELKOMMEN!

Jeg hedder Cathrine. Jeg er mad-fan, bagenørd, øko-glad og mor til Ellinor. Her deler jeg begejstret mine opskrifter på alt den mad, der gør mig glad i hverdagen. Du finder også viden om ernæring, rejseguides, DIY og en masse om børn, spisevaner og kræsenhed, som er dét som mit hjerte brænder for.

Cathrine Brandt
Professionsbachelor i Ernæring og Sundhed

Skriv til mig på mail@cathrinebrandt.dk

SENESTE

Morgenmadsmuffins med rabarber, dadler og chiafrø
24. juni 2017
Luksus S’mores – Sommerens bedste dessert
21. juni 2017
Pull apart brød med persille-hvidløgssmør
19. juni 2017
Rabarbercrumble – sprød, sød og syrlig
16. juni 2017
Nudelsalat med sommergrøntsager og tahindressing
13. juni 2017

INSTAGRAM

FACEBOOK