Derfor spiser Ellinor selv - Gentagne Eksponeringer. Sådan gør vi. Del 2

I forlængelse af indlægget om, hvordan gentagne eksponeringer påvirker udviklingen af børns smagssanser og præferencer, så kan du her læse om, hvordan vi hjemme hos os forsøger, at eksponere Ellinor for en så varieret kost som muligt. Jeg deler vores erfaringer, og giver mine bud på, hvordan man nemmeste får sit barn til at smage på maden og spise varieret.

Hjemme hos os er der en helt tydelig sammenhæng mellem, hvor stor en præference vi forældre har for en fødevare, og hvor ofte Ellinor er blevet præsenteret for dem. Vi spiser virkelig tit pasta, broccoli og bønner. Det er helt tydeligt, at Ellinor er blevet eksponeret for nogle fødevarer et utal af gange, og derfor har hun også en naturlig præference for dem. Jeg spiser desværre ikke sild, og min manglende præference for sild påvirker det antal gange, som Ellinor har fået serveret sild på hendes rugbrødder.

Jeg er opmærksom på, at hun får de madvarer, som jeg ikke selv spiser så ofte, når vi er andre steder. Derfor spiser Ellinor ofte sildemadder med sin morfar. Hun blev præsenteret for sild allerede ret tidligt, så hun har ikke været kritisk over for det, og spiser det med velbehag. På den måde bruger jeg vores familie og omgangskreds til at få Ellinor præsenteret for de få madvarer, som vi ikke har så stor en præference for derhjemme.

Den nemmeste måde at præsentere Ellinor for nye madvarer har for os været, at hun altid har spist den samme mad som os. Det kan du læse meget mere om i det her indlæg, hvor jeg fortæller om, hvorfor Ellinor altid har spist selv og fået det mad, vi spiser. Når hun har set os spise maden, så har det haft en positiv effekt på hendes tryghed og lyst til at smage på maden selvom, at hun aldrig har smagt det før. Det har derfor været vigtigt for os, at vi både har spist sammen og spist det samme.

Jeg husker mig selv på hele tiden, at børn kan lide det, de kender, og spiser det, de kan lide. Netop derfor er ekponeringer afgørende. Når Ellinor kender madvaren, har smagt på den adskillige gange og er tryg ved den, så spiser hun det med høj sandsynlighed også.

Det er afgørende, at jeg husker, at hvis Ellinor ikke viser velbehag og spiser maden første gang, jeg serverer det - så er det ikke ensbetydende med, at hun aldrig kommer til at kunne lide det. Det kræver bare, at jeg serverer det endnu flere gange, så hun igen og igen kan smage på det, og dermed udvikler hendes smagssanser til at bryde sig om den pågældende madvarer. Børns smagssanser er i konstant udvikling, så det Ellinor ikke ville spise i sidste måned, kan jeg sagtens have succes med senere.

Udover eksponeringer af maden på Ellinors tallerken, så bruger vi også flere andre måder at eksponere hende for mad på. For at Ellinor kan udvikle sine smagssanser, så kræver det, at hun smager på maden. Sandsynligheden for, at hun har lyst til at smage på maden øges markant, hvis hun er tryg ved maden og ved, hvad det er. Netop tryghed og kendskab kan sagtens skabes udenfor måltidssituationen.

Derfor læser vi rigtig meget om grøntsager. Børnebogen 29 Nye Venner skrev jeg med netop dette formål. At kunne præsentere og gøre børn trygge ved frugter og grøntsager inden, at de møder dem på deres tallerken.

Ved at læse, se og snakke om frugter og grøntsager, så gøres hendes kendskab til de forskellige grøntsager større, og det øger sandsynligheden for, at hun er tryg nok til at smage på dem, når hun møder grøntsagerne på sin tallerken.

Ellinor er endnu ikke den største fan af kartoffelmos. Til gengæld elsker hun kogte, bagte og ovnstegte kartofler. At bruge forskellige tilberedningsmetoder er også en rigtig god metode til at præsentere sit barn for madvarer, som det tidligere ikke har vist den store interesse for. En gulerod smager meget forskelligt afhængigt af, om den er kogt, bagt eller stegt. Derfor kan tilberedningsmetoder være et rigtig godt redskab.

Vi lærer stadigvæk og bliver hele tiden klogere på, hvordan vi bedst præsenterer Ellinor for mad. Vores største successer og bedste opelvelser har været når, at vi alle spiste sammen og spiste det samme.

I næste indlæg deler jeg vores bedste erfaringer til at eksponere et barn for en sund og varieret kost. Jeg kommer med konkrete tips og tricks til, hvordan vi har fået Ellinor til at elske mad.

Skriv et svar til Cathrine Brandt Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

7 comments on “Derfor spiser Ellinor selv - Gentagne Eksponeringer. Sådan gør vi. Del 2”

  1. Kære Cathrine.

    Vi lader også vores dreng på 7,5 måned spise selv, og det går rigtig godt. Nogle dage spiser han meget og andre dage knap så meget. Han er især glad for frokost og aftensmad, men morgenmad ryger der ikke så meget ned af 🙂
    Du skrev i et indlæg, at du i opstarten ammer inden et måltid - hvor længe bliver du ved med det? Altså, hvornår begynder du at tilbyde et måltid uden at amme inden?

    Vh Katrine

    1. Hej Katrine

      Mine børn er først begyndt at spise en mængde morgenmad, når natamninger er sluttet. Jeg har aldrig lagt noget i, hvor meget/hvor lidt, de spiste. De får tilbuddet og spiser det, de har lyst til og behov for.

      Jeg husker ikke specifikt mht amninger - når det ikke var nødvendigt længere. Bertha ammer jeg, når hun melder sig. Hun er små 9 mdr, og jeg har ikke timet det efter måltider længe.

      God bagelyst,
      Cathrine

  2. Tusind tak for svar Cathrine! Jeg har prøvet at amme ham først og derefter madet ham, imens han sidder med noget selv. Men ofte prøver at han bare at rive maden i stykker med hans gummer, medmindre det er jordbær som han selv kan få små stykker af og nogenlunde tygge.. Jeg må bare prøve at blive ved 🙂 Jeg følger din anden instagram nu, tak! 🙂

  3. Hej. Og velkommen hertil 🙂

    Vi havde fokus på gentagne eksponeringer fra Ellinor begyndte at spise selv 6 mdr gammel.

    Måske du kan gøre begge ting samtidig? Lade ham spise selv, mens du også giver ham mad på en ske 🙂
    Frustrationen er helt naturlig, så hvis du kan afhjælpe det ved at made ham undervejs, så er det måske en mulighed.

    Måske du kan finde endnu mere inspiration på min anden Instagramprofil @ellinors_madeventyr 🙂

    Mvh. Cathrine

    Jeg har altid ammet Ellinor og mit mindste barn, Karl Hugo, lige inden, at vi satte os til bords. Ved at de ikke er drønsultne, så har de lagt større tålmodig til at spise selv - også selvom det går langsommere og der ikke kommer så meget mad ind.

    h

  4. Hej Cathrine. Jeg faldt over din blog, da du kommenterede på en post på instagram 🙂

    Jeg er meget inspireret af den måde i bruger gentagne eksponeringer over for Ellinor. Det er nemlig noget jeg selv gerne vil eksperimentere med min søn på 7,5 måned. Mit spørgsmål er bare: hvornår gik I i gang? Jeg kender BLW metoden og lader ham også spise selv engang i mellem, men han bliver så frustreret over at han ikke kan ramme sin mund eller holde maden ordentligt, at det altid ender med råb og frustration, hvor han til sidst nægter at spise. Det er virkelig ærgerligt og synd, for han vil rigtig gerne spise det vi spiser og spiser også alle slags grønsager. Men af denne årgang, mader jeg ham ofte selv. Har du nogen gode ideer, metoder eller input modtager jeg dem glæde! Jeg vil forresten også høre: når nu jeg laver grønsagsmos, så blander jeg ofte flere grønsager sammen, fx spidskål, ærter og broccoli - men burde jeg serverer dem "rene", sådan at han kan smage at grønsager smager ferskelligt?

    Beklager den lange besked! 🙂
    Jeg ved at det er et gammelt indlæg, så jeg er spændt på om du mon får min kommentar 🙂

  5. Jeg er lidt nysgerrig på om I "tvinger" Ellinor til at smage på maden når I serverer den for hende? Eller om I blot hælder det op på tallerkenen og håber på at hun selv tager initiativ til at smage på det? 🙂

    1. Hej Sabrina.

      Nej, vi tvinger hende aldrig til at smage på maden, men vi opfordrer hende altid, hvis hun ikke gør det af sig selv.

      Vi siger (næsten) aldrig "du skal også spise dine ærter", men vi siger ofte "har du smagt på dine ærter? De smager så godt! Far har allerede spist sine ærter - så bliver han virkelig god til at løbe hurtigt" f.eks. 🙂

      Så vi gør hende opmærksom på hendes mad, hvis hun ikke selv er gået i gang, og vi forsøger at vække hendes lyst til at smage, ved at give hende nogle associationer, som hun kan forstå 🙂

Jeg hedder Cathrine. Bageglad, surdejs-begejstret og altid på jagt efter gode råvarer. Her deler jeg min glæde for hjemmebagte lækkerier. Du finder masser af opskrifter på alt fra brød, boller, kager, sundere søde sager og børnevenlig bagværk. Jeg er mor til Ellinor og Karl Hugo, som er mindst ligeså madglade, som deres mor. Du finder også viden om ernæring, råvarers egenskaber, børns spisevaner og kræsenehed som er dét, mit hjerte brænder for.
TYTTEBÆRVEJ 2
8643 ANS
COPYRIGHT CATHRINE BRANDT