Inspiration til sund og nærende grød til babyer og børn

15

Da Ellinor begyndte at spise rigtig mad blev jeg sat på lidt af en prøve. Selvom jeg synes, at jeg altid har hovedet fuld af en masse ideer til spændende og god mad, så syntes jeg, at det var virkelig svært at finde på variationer af grød. Ellinor spiser grød næsten hver morgen. Hun elsker det, det er nemt for hende at spise, og så mætter det hende godt. Derfor vil jeg gerne variere grøden, så hun ikke får det samme at spise hver dag, men får smagt på en masse forskelligt. Jeg koger som oftest Ellinors morgengrød på havregryn, ruggryn, speltflager og quinoaflager. Enten hver for sig eller blandet – det skifter fra dag til dag. Hvis du mangler inspirationer og ideer til, hvad du kan komme i dit barns (eller din egen) grød, så den smager forskelligt og bidrager med forskellige smagsindtryk og næringsstoffer, så har jeg delt Ellinors favorit grødkombinationer her.

Morgengrød til babyer og børn Det skal du bruge:
Havregrød med gulerodssaft Finvalsede havregryn, gulerodssaft (du kan bruge både én købt på flaske eller friskpresset) og vand
Havre-ruggrød med dadler og græskarkerner Finvalsede havregryn, finvalsede ruggryn,  dadel, græskarkerner og vand
Havre-spelt grød med revet gulerod Finvalsede havregryn, grovvalsede ruggryn , revet gulerod og vand
Ruggrød med mandelmel og hindbær Finvalsede ruggryn, mandelmel og hindbær
Havre-quinoa grød med mandelsmør og blåbær Finvalsede havregryn, quinoaflager, mandelmel og hindbær

Sådan laver du sund og lækker grød til dit barn:
Jeg har bevidst ikke angivet mål på nogle af ingredienserne, da du selv ved bedst, hvor meget dit barn kan spise. Når du skal koge en morgengrød kommes alle ingredienserne i en gryde og røres i til det koger. Juster konsistensen med mere vand, hvis grøden er for fast.

Har du nogle gode ideer til sunde og nærende variationer af grød, så skriv dem endelig i kommentarfeltet. Så kan vi alle kan blive inspireret til en sund og varieret morgenmad til vores børn.

havregroed_boern_feathavregroed_boern_5havregroed_boern_4

Lær mig at kende

Hej med dig! Jeg er en pige, der bliver glad i låget, når jeg har dejlige råvarer mellem mine hænder. Ny viden og nye teknikker gør livet værd at leve, og jeg kombinerer min uddannelse med min lyst til pragtfulde smagsoplevelser!
Kommentarer
  1. Maiken

    Hej Cathrine!
    Først og fremmest tusind tak for en herlig blog 🙂 nu har jeg ikke selv børn, men både min kæreste og jeg spiser rigtig meget grød. Vi er ret vilde med havregrød på vand og en smule hasselnøddemælk og toppet med revet æble.
    Jeg laver også ofte juice og bruger gern pulpen fra æbler, pære og gulerødder i grød 🙂

  2. Hej Maiken.
    Mange tak for din kommentar – det er så hyggeligt, at du har lyst til at følge med herinde.

    Super god ide med nøddemælk. Det skal jeg helt sikkert prøve. Pulpen fra juice er også skrevet bag øret – det er jo helt skørt ikke at bruge det 🙂 Tak!

  3. Emma

    Hej Cathrine
    Virkelig gode idéer til grød 🙂 hvilket forhold bruger du ca mellem vand og gryn, og spiser Ellinor det med fingrene eller en ske?

    Jeg blander tit havregryn med boghvedeflager, men det er mest for at skære ned på gluten indtil min søn er lidt ældre (han er 8 mdr nu)

    1. Maja

      Skære ned på gluten!!! Din søn er 8 mdr. Uden tvivl, han får en spiseforstyrrelse👍🏽 Stakkels lille mand😢

  4. Hej Emma.

    Forholdet hedder ca. 1 gryn til 1-2 vand.
    Ellinor spiser sin grød med fingrene. Nu er hun ved at være så stor (14 måneder), at hun primært spiser med en ske.

    God ide med boghvedeflagerne – det er en rigtig god ide at variere med forskellige gryn og flager, så de får smagt så meget forskelligt som muligt.

    Hav en god dag.
    Cathrine

  5. Mette

    Hej Cathrine!
    Fantastisk blog! Tak for masser af inspiration og lækre opskrifter.

    Jeg sidder lige og lurer på grøden, da jeg ikke selv er eksperimentrende i mit køkken, MEN elsker at være det på baggrund af lækre opskrifter.
    Jeg har i den børnehave jeg arbejder i idag fået risengrød, med hvedekerner i, super lækkert, MEN vil jeg også kunne komme det i havregrød til min datter på knap 8 mdr, eller er det for tidligt!?

    Hilsen Mette

    1. Hej Mette.

      Tusind tak.

      Ja, din datter på 8 måneder må gerne få hvede. Afhængig af hvor stor erfaring din pige har med at spise og tygge, så ville jeg have fokus på, at hvedekernerne er kogt godt, så de ikke er alt for hårde, men nemme for hende at tygge.

      Hvede er fint, men jeg er sikker på, at spelt-, emmer eller rugkerner også ville være fantastisk i grøden – og de kornsorter indeholder flere vitaminer, mineraler og fibre end hvede.

      Du kan også bruge knækkede kerner – de er ikke helt så store som hele kerner.

      Mvh. Cathrine

  6. Sofie

    Hej Cathrine,

    Fantastisk indlæg – hele denne del af din side faktisk (resten er jeg også storforbruger af 🙂 ). Min søn er 4 måneder og derfor er jeg begyndt at snuse lidt til, hvordan det hele bliver, når han skal til at have mad.

    Du skriver Ellinor spiste grød med fingrene til start? Var det så koldt eller lunkent?

    Du skriver meget om aftensmad og nu her grød til morgenmad, hvad gjorde du til frokost?

    Lige lidt spørgsmål fra min side.
    TAK for så god inspiration og indsigt!

    Kh. Sofie

    1. Emilie

      Hey, jeg tillader mig lige at give et indspark til Sofie..
      Jeg tror Cathrine gør brug af en tilgang der kaldes BLW, baby led weaning. Der er masser gode bevæggrunde og ideer her på bloggen, men også på fx facebook-grupper, kan du finde inspiration til andre måltider end lige grød, som ja, spises med fingrene – baby kan jo mærke hvor varmt det er, når fingrene splattes ned i grøden 🙂
      Når din baby kan sidde rimeligt selv (evt støttet op omkring livet af fx et håndklæde i højstolen), kan du give smagsprøver af bløde frugter/kogte grønsager, agurk, ristet brød o.lign. i store håndvenlige stykker.
      Det skal være hyggeligt og spændende, men ufarligt 😉
      Tanken er egentlig, at baby spiser det samme som resten af familien – men uden samme saltindhold. Mængden af spist mad er fuldstændig ligegyldigt – oftest ammer man/giver flaske inden måltidet, så baby er tilfreds og i godt humør til den sanselige udfordring det er at spise selv.
      Det er vigtigt med fodstøtte, så baby kan hoste igennem i tilfælde af for store stykker mad i svælget.
      Til frokost er rester fra aftensmaden godt, bondebrød med smørepålæg (torskerogn, leverpostej, avocado, laks, hummus), hånd-stykker frugt/grønt og sågar mos, som også fint skovles ind med fingrene 🙂
      Herhjemme har jeg ikke været rendyrket BLW, men suppleret med mad på ske, fordi mine drenge havde brug for den ekstra energi fra modermælk/s-erstatning, der nemt kan tilføjes mos og grød.
      Jeg håber det giver mening.

    2. Hej Emilie
      Tusind tak for din kommentar. Det er helt korrekt, at BLW er meget lig den metode, vi bruger. Jeg skrev bachelor om børns spisevaner, smagspræferencer og kræsenhed, og det er primært den viden og de erfaringer, jeg trækker på 🙂 Men BLW er absolut spændende. Jeg forsøger dog at ramme et punkt midt i mellem, hvor der stadig er plads til “børnevenlig” mad, men samtidig udfordrer og udvikler mine børns spisevaner.

      Hav en rigtig dejlig dag
      Cathrine

    3. Hej Sofie
      Undskyld! Din kommentar var forsvundet fra mig, og jeg har først lige set den nu, da Emilie var så rar at give feedback 🙂

      Grøden var lunken. Koldere, da hun begyndte at få grød, og varmere, da hun havde fået lidt erfaring. Temperaturen på maden er en god måde at udvikle deres sanser på 🙂 Så det er fint både at servere kold og lunken/varm mad.

      Ellinor og Karl Hugo er begge startet med at få en rest grød eller øllebrød til frokost sammen med pålæg og grøntsager. Fx laks, æg, æggesalat, humus, makrel, leverpostej og lign.
      Af grøntsager kunne det fx være kogt broccoli, blomkål, kartofler, søde kartofler, grønne bønner, kogte eller bagte gulerødder eller græskar, rodfrugter osv. Egentligt det samme som til aftensmad, hvor jeg ofte bare har lavet lidt ekstra.

      Da de begge var omkring 8,5-9 mdr begyndte de at spise rugbrød. Ellinor var ret hurtig til at få rugbrød med kerner – Karl Hugo bager jeg et blødt rugbrød til, da han har tendens til at spise virkelig hurtigt og glemme at tygge maden helt så meget, som sin søster gjorde 😉

      Jeg håber, at det giver lidt svar. Ellers siger du bare til.
      God fornøjelse med din søns opstart på mad – det er et stort og sjovt kapitel, synes jeg 🙂

      Kh. Cathrine

  7. Sofie

    Tusind tak for svar begge to!

    Cathrine, hvor længe gik der før du gik fra store stykker mad til mos osv til aften?

    1. Der gik 1,5-2 mdr. Men det tror jeg er meget forskelligt fra barn til barn. Ellinor var væsentligt hurtigere i gang med mere grov mad end Karl Hugo.

      Måske du kan finde lidt svar på min instagram-profil @ellinors_madeventyr 🙂

      Mvh. Cathrine

Leave a Reply to Cathrine Brandt Cancel Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

VELKOMMEN!

Jeg hedder Cathrine. Jeg er mad-fan, bagenørd, øko-glad og mor til Ellinor. Her deler jeg begejstret mine opskrifter på alt den mad, der gør mig glad i hverdagen. Du finder også viden om ernæring, rejseguides, DIY og en masse om børn, spisevaner og kræsenhed, som er dét som mit hjerte brænder for.

Cathrine Brandt
Professionsbachelor i Ernæring og Sundhed

Skriv til mig på mail@cathrinebrandt.dk

INSTAGRAM

SENESTE

Karamel brownie med cremefraiche-creme og blåbær
29. juni 2018
Cheesecake med bagte rabarber og havrekikse-bund
13. juni 2018
Blødt rugbrød uden kerner – Barnets første brød
29. maj 2018
Koldhævede bløde gærboller
24. maj 2018
Foccacia med timian
12. maj 2018