Surdejsboller. Det bagværk, jeg allerbedst kan lide. Generelt er jeg begejstret for alt bagt med surdej - brød, boller og søde sager. Hvis I endnu ikke har prøvet at bage pandekager med surdej, så skal I absolut prøve det - det er de bedste pandekager! Surdejen giver så meget mere smag til mit bagværk. Ud fra bloggens statistikker og det antal mails, jeg får angående surdej, så virker det også til, at der er flere og flere af jer, der har en surdej boende hjemme hos jer? Hvis du endnu ikke har din egen surdej, så kan du læse her, hvordan du laver din egen surdej, og her kan du læse om, hvordan du fodrer din surdej og holder den i live. En surdej er så taknemmelig og langt nemmere at bruge, end man lige regner med.

Har du ingen surdej, så kan de her speltboller også bages med gær. Dejen skal ikke æltes, men bare foldes. Så her kan alle være med. Jeg bliver fascineret gang på gang, hvordan dejen bliver mere og mere sammenhængende og fleksibel, når den står selv og arbejder. Med få foldninger så kan du gå fra en usammenhængende og klistret dej til en blød og elastisk dej - det er da ret sejt! Speltbollerne er luftige og har en sprød skorpe. Spelt- og ølandshvedemelet giver bollerne masser af smag og de mætter godt. Og så elsker jeg smagen af solsikkerner - både i bollerne, men i særdeleshed de sprøde solsikkekerner på bunden af bollen.

16-18 stk.
Det skal du bruge:

Sådan bager du luftige surdejs-speltboller med solsikkekerner:
Kom 100 g vand og solsikkekerner i en skål og rør rundt. Solsikkekernerne skal stå og trække vand til sig, så de ikke suger væske fra dejen. Kom mel og vand i en anden skål og rør det sammen til der ikke er mere tørt mel. Lad både solsikkekernerne og melblandingen stå tildækket i mindst 1 time. Kom de udblødte solsikkekerner, surdej og salt i melblandingen og rør det sammen til dejen er blandet godt. Hvis du bruger gær fremfor surdej, så skal gæren opløses i 1-2 tsk. vand inden, at den kommes i dejen. Kom dejen i en nu skål smurt med lidt olivenolie. Jeg bruger de her gennemsigtige plastbøtter  - de er perfekte til formålet, da låget slutter tæt, de kan stables i køleskabet, og så er det nemt at se, om dejen hæver undervejs. Fold dejen som vist i videoen nedenfor. Som I kan høre i videoen, så har jeg gerne en lille hjælper med i køkkenet 🙂 Kom låg på. Fold dejen igen efter 30 minutter. Herefter skal dejen foldes yderligere 2 gange med 1 times mellemrum. Dejen bliver foldet i alt 4 gange. Kom dejen i køleskabet natten over.

Dagen efter tændes ovnen på højeste temperatur over/under varme med et bagestål* i. Lad ovnen og bagestålet varme op i en lille times tid. Drys solsikkekerner på bordet og vend dejen ud ovenpå. Skær dejen i 16-18 stykker, der kommes på et stykke bagepapir. Drys med lidt mel på toppen. Bag surdejsbollerne ved 250 grader over/undervarme i 8-10 minutter og skru herefter ned til 230 grader og bag bollerne til de er godt gyldne. Afkøl på en rist og nyd.

*Har du endnu ikke købt et bagestål, så kan jeg virkelig anbefale dig det. Det gør en verden til forskel for dit bagværk. Jeg bruger mit bagestål hver gang, at jeg bager boller, brød og pizza. Hvad end det er surdejsboller eller brød bagt med gær, så hjælper bagestålet og dets høje temperatur til at gøre mit brød mere luftigt og give det en mere sprød og smagfuld skorpe. Jeg har købt mit bagestål, kombispader og dejskærer lige herog det er faktisk sat ned med 35 % lige nu.

Indlægget indeholder affiliatelinks.

Nemme, sprøde boller, der lynhurtigt kan røres sammen uden at du får dej på fingrene. Dét er altså et hit. De bedste og absolut nemmeste koldhævede boller, der er de perfekte morgenboller til hyggelige morgener i weekenden. Bollerne er også geniale i hverdagen, da de nemt og hurtigt kan bages om morgenen, så der både er lækker morgenmad og madpakke.

Jeg forstår egentligt ikke, at jeg ikke for længe siden har delt opskriften på de her æltefrie boller, da det er én af min absolut mest brugte bolle-opskrifter herhjemme. Det er altså fantastisk at kunne røre en bolledej sammen på fem minutter om aftenen, hvis du har fået lyst til at hygge lidt ekstra morgenen efter, eller hvis der kommer gæster til morgenmad. Dejen skal kun røres sammen i en skål, stå på køl natten over, og så former du dejen til boller med to skeer. Minimal arbejdstid og ingen dej på fingrene eller bordet. Så nemt og rart!

Er du ikke den mest erfarne brød-bager, så er det her lige en opskrift for dig. Jeg lover, at det ikke kan gå galt!

15-18 stk.
Det skal du bruge:

Sådan bager du luftige og sprøde morgenboller:
Kom vand, gær, sukker og olivenolie i en skål. Rør til gæren er opløst. Tilsæt de resterende ingredienser og rør i dejen til den er samlet og der ikke er tørt mel tilbage. Dæk skålen med husholdningsfilm eller et tætsluttende låg og lad dejen stå ved stuetemperatur i 45-60 minutter inden, at dejen kommes på køl natten over. Ved at lade dejen stå kort ved stuetemperatur, så får gæren lige lov til at komme i gang - den trives nemlig bedst ved 28-30 grader.

Dagen efter tages dejen ud af køleskabet. Tænd ovnen på 250 grader over/under varme. Form dejen med to våde skeer - du kan se i videoen nedenfor, hvordan du former boller uden at få klistrede fingre. Kom bollerne på en bageplade beklædt med bagepapir. Når ovnen er varm skrues den ned på 220 grader, og bollerne bages i 15-20 minutter til de er godt gyldne. Lad dem afkøle på en rist og nyd.

Tip: De koldhævede boller er fryseegnet.

koldhaevede_morgenboller_2 koldhaevede_morgenboller_3

Surdejsboller er i høj kurs herhjemme. Jeg har en favorit opskrift, som jeg bruger igen og igen, hvis jeg gerne vil bage en god, luftig surdejsbolle med en sprød skorpe. I tog så pænt i mod mit billede af bollerne på min Instagramprofil, så nu er det vist på tide, at jeg får delt opskriften. Da dejen ikke skal æltes, men bare foldes, så kan alle være med her. Det er min absolut bedste opskrift på hjemmebagte boller.

12-15 stk.
Det skal du bruge:

Sådan bager du luftige surdejsboller, der ikke skal æltes:
Kom vand og mel i en skål. Jeg bruger de her gennemsigtige plastbøtter  - de er perfekte til formålet, da låget slutter tæt, de kan stables i køleskabet, og så er det nemt at se, om dejen hæver undervejs. Rør det sammen og lad det stå tildækket i 60 minutter ved stuetemperatur. Kom surdej og salt ved og rør det sammen med en ske eller hånden. Løft dejen op med skeen eller hånden og rør den sammen til den er samlet, og dejen er homogen. Dæk dejen til og lad den stå på køkkenbordet. Efter 20 minutter skal du folde dejen. Du kan se her, hvordan du folder dejen. Foldningen gentages yderligere 2 gange i løbet af den første time. Herefter skal dejen foldes 2 gange med 1 times interval. Stil dejen på køl og lad den koldhæve natten over.

Dagen efter tages dejen ud af køleskabet. Kom et bagestål* i ovnen og tænd den på højeste temperatur over/under varme. Når ovnen er helt varm (det kan godt tage ½-1 times tid), så vendes dejen ud på bordet. Skær dejen ud til boller og kom dem på et stykke bagepapir. Drys bollerne med lidt mel for et fint udtryk. Før bollerne ind i ovnen med en kombispade. Bag bollerne ved ovnens højeste temperatur (jeg varmer mit bagestål op ved 300 grader, og bager bollerne ved 250 grader) i ca. 10-12 minutter til de er godt gyldne. Afkøl bollerne på en rist og nyd.

*Har du endnu ikke købt et bagestål, så kan jeg virkelig anbefale dig det. Det gør en verden til forskel for dit bagværk. Jeg bruger mit bagestål hver gang, at jeg bager boller, brød og pizza. Hvad end det er surdejsboller eller brød bagt med gær, så hjælper bagestålet og dets høje temperatur til at gøre mit brød mere luftigt og give det en mere sprød og smagfuld skorpe. Jeg har købt mit bagestål, kombispader og dejskærer lige herog det er faktisk sat ned med 35 % lige nu.

Indlægget indeholder affiliate links.

bedste_aeltefri_surdejsboller_6bedste_aeltefri_surdejsboller_8bedste_aeltefri_surdejsboller_4

 

 

Ølandshvedemel er den meltype, jeg bager mest med. Det smager af mere og er sundere end fintsigtet hvedemel, og så har det en fantastisk bageevne. Brød bagt med ølandshvede kan få en sprød skorpe og meget luftig krumme. Kombinationen af ølandshvedemel og rugmel smager dejligt, og jeg kan godt lide, at bollen mætter godt uden at være kedelig og kompakt. Dejen skal ikke æltes – blot foldes. Så du kan bage virkelig, virkelig gode boller uden at stå med et bord, der er smurt ind i dej. Det er altså skønt!

Det skal du bruge:

Sådan bager du sprøde boller med surdej:
Kom alle ingredienser i en skål og rør det sammen, så dejen er homogen og samlet. Det kræver små 2 minutters arbejde ved at røre og løfte lidt op i dejen med en ske. Fold dejen ind over sig selv hele vejen rundt ved at løfte op i siden af dejen og folde det ind over midten. Du kan se her, hvordan du folder og nemt ælter en brøddej. Lad dejen stå tildækket på bordet i en time, hvor du folder dejen yderlig to gange i den time. Lad dejen hæve endnu en time ved stuetemperatur, hvorefter foldningen gentages endnu engang. Dejen skal hæve 2-3 timer ved stuetemperatur, og foldes fire gange i alt. Kom dejen i køleskabet og lad den hvile natten over. Jeg rørte dejen sammen kl. 17 efter arbejde og kom den i køleskabet kl. 20.

Dagen efter tages dejen ud af køleskabet, hvor den skal temperere ved stuetemperatur i ca. 1-2 timer. Tænd ovnen på højeste temperatur over/under varme med et bagestål eller bagesten i. Vend dejen ud på et meldrysset bord. Del dejen i 12 boller og kom dem på et stykke bagepapir. Brug en spatel eller paletkniv til at dele dejen, så du undgår at arbejde for meget med dejen. Bag bollerne ved 250 grader i ca. 10-15 minutter. Afkøl på en rist og nyd.

Indlægget indeholder affiliatelinks.

boller_surdej_2 boller_surdej_4

Klokken var blevet ret mange, og jeg havde egentligt store planer om, at dejen skulle æltes til den perfekte glutenstruktur var dannet. Men helt ærligt? Jeg orkede det ikke. Derfor rørte jeg ingredienserne sammen, foldede dejen og formede det til et brød, og så fik dejen ellers lov til at hygge sig i køleskabet natten over. Selvom jeg elsker at ælte dej, og jeg absolut mener, at en god æltning gør en verden til forskel, så smager et brød, hvor dejen ikke er æltet også helt fantastisk. Krummen er lidt tættere, end hvis dejen var æltet, men det gør ikke brødet dårligere. Kamutmel har en fantastisk flot, let gul farve og en helt særlig kornsmag. Kamut er også kendt som kæmpedurum. Kamutmelsbageevne er god, men jeg foretrækker at blande den med lidt hvedemel eller ølandshvede, da proteinindholdet ikke er så højt i kamutmel. Hvis du gerne vil bage et dejligt surdejsbrød med en god smag, flot krumme og sprød skorpe, så kan du passende starte med den her opskrift.

Det skal du bruge:

Sådan bager du et æltefrit og koldhævet brød:
Bland alle ingredienserne sammen i en skål. Rør til dejen netop er samlet, og der ikke er noget tørt mel tilbage. Lad dejen stå tildækket på bordet med et fugtigt klæde over sig i 2 timer. Vend dejen ud på et let meldrysset bord. Fold dejen ved at trække dejen op og læg den i midten af dejen. Gentag hele vejen rundt, så dejen bliver foldet og strammet op. Vend dejen om med foldningerne nedad. Træk dejen henover bordet, mens du drejer den. Derved strammes brødet yderligere op. Kom et viskestykke (gerne et hørviskestykke) i en hævekurv og drys med mel. Læg dejen op i hævekurven og fold klædet over dejen. Stil dejen i køleskabet i mindst 10 timer.

Tag den ud af køleskabet og lad den efterhæve ved stuetemperatur i 2 timer. Varm din ovn op med en bagesten i til 250 grader almindelig ovn. Når bagestenen er helt varm kommes brødet i ovnen. Bag brødet i 20 minutter, skru ovnen ned på 230 grader og bag brødet yderligere 10 minutter. Afkøl brødet på en rist og nyd.

Kamutbroed_19Kamutbroed_21Kamutbroed_22Kamutbroed_23Kamutbroed_18

Friskpresset rødbedejuice er min favoritjuice! Derfor står jeg ret tit med en masse overskudende rødbedepulp fra min juicer. For at udnytte rødbederne helt og få glæde af alle de vitaminer, mineraler og fibre, der gemmer sig i rødbeden, så bruger jeg ofte pulpen af rødbede i bagværk. Denne gang blev det til supersunde boller med rødbedepulp. Bollerne får den fineste lyserøde/pink farve. Bollerne er nemme og hurtige at bage, da de hverken kræver nogen særlig æltning eller lang hævetid. Helt perfekte boller til eftermiddagshygge eller et dejligt morgenbord med familien.

Det skal du bruge:

 

Sådan bager du nemme og sunde rødbedeboller:
Kom vand i en skål og opløs gæren heri. Tilsæt skyr, honning, solsikkekerner og rødbedepulp og rør det sammen. Kom nu melet i lidt af gangen og rør det godt ud, så har en ensartet dej. Tilsæt til sidst saltet og ælt dejen en smule i skålen ved at ”løfte” dejen op ad skålens side. Derved strækker du glutenproteinet i melet, og du får en glat dej. Når du synes, at din dej er æltet nok, så stilles den til hævning i skålen med et klæde over ved stuetemperatur. Lad dejen hæve i 1-1,5 time. Hvis du har en bagesten, så kommer du den i ovnen, når dejen har hævet i ca. 1 time. Ellers kan du bruge en bageplade, som du vender med bunden op inde i ovnen. Varm ovnen op til 250 grader. Når dejen er hævet, så formes der 15-18 boller med to våde skeer. Før bollerne på bagepapiret ind på din bagesten eller bageplade. Bag bollerne i ca. 15 minutter til de er gyldne.

Roedbedeboller_feat Roedbedeboller_1 Roedbedeboller_2

Ostebord, rødvin og hygge. Gode stunder med endnu bedre venner. Jeg elsker det! Sådanne aftener giver mig også muligheden for at bage, og det er altså rart at bage til nogle, man holder af. Denne gang har jeg forsøgt mig med forskellige slags fyld i brødet. Masser af smag og så ser det altså også ret fint ud.

Udgangspunktet var én dej, der blev delt i tre portioner, og som så blev fyldt med soltørrede tomater, oliven og græskarkerner. Det er vel egentligt kun fantasien og dine smagspræferencer, der sætter grænserne. Jeg skal i hvert fald have forsøgt mig med forskellige krydderurter, tørrede frugter, ristet nødder og kerner og meget, meget mere. Dejen her er supernem at lave. Den kræver ingen æltningen, og så forberedes den dagen i forvejen, så du nemt kan bage brødet inden servering. Brødet er koldhævet og får den mest svampede og luftige krumme, samtidig med at skorpen er perfekt sprød.

3 brød
Det skal du bruge:

 

Sådan gør du:
Bland vand, mel og surdej sammen i en skål. Lad dejen stå med et klæde over i 30 minutter. Kom salt i og fordel det godt i dejen ved at ælte nede i skålen. Lad dejen stå endnu 30 minutter. ”Ælt” dejen ved at trække i den og ind over sig selv mod midten. Gør det hele vejen rundt. Vend samlingen på midten ned af i skålen. Lad dejen hvile 30 minutter og gentag foldningen 4 gange. Hæld dejen ud på et meldrysset bord og del den i tre portioner. Skær oliven og soltørrede tomater i mindre stykker.

Kom oliven og græskarkerner i det ene brød og form dejen til et brød. Kom soltørrede tomater i det andet brød og lad den tredje portion være uden fyld. Kom brødene i hver deres hævekurv eller i en form beklædt med et hørklæde, så brødene bliver holdt adskilt. Dæk dejen til og lad det hvile i køleskabet natten over.

Dagen efter tages brødene ud af køleskabet. Hvis du har tid til det, så kan du lade dejen temperere på køkkenbordet i et par timer, inden du bager det. Tænd for ovnen på 300grader over-under varme med en bagesten eller bageplade i. Når ovnen og bagestenen er helt varm - det tager cirka 1 time, så kommes brødene ind. Skru ovnen ned på 250 grader, og bag brødene i 20 minutter. Skru herefter ned på 230 grader og bag brødene yderlig cirka 10 minutter til de har en meget gylden overflade.

Broed_fyld_2 Broed_fyld_8 Broed_fyld_10 Broed_fyld_14

Jeg hedder Cathrine. Bageglad, surdejs-begejstret og altid på jagt efter gode råvarer. Her deler jeg min glæde for hjemmebagte lækkerier. Du finder masser af opskrifter på alt fra brød, boller, kager, sundere søde sager og børnevenlig bagværk. Jeg er mor til Ellinor og Karl Hugo, som er mindst ligeså madglade, som deres mor. Du finder også viden om ernæring, råvarers egenskaber, børns spisevaner og kræsenehed som er dét, mit hjerte brænder for.
VESTRE LANGGADE 1
8643 ANS
COPYRIGHT CATHRINE BRANDT
envelope-ochevron-upfacebookinstagrampinterest-p