Annonce - opskrift udviklet for Mammen Mejerierne

Smørrebrød eller bare en helt almindelig frokost - den her rugbrødsmad kan det hele, og jeg spiser den gerne ugentligt! Hytteost har en mild smag, der med fordel kan sammensættes med gode krydderier. Dukkah er en egyptisk krydderiblanding, der får sin karakteristiske smag fra spidskommen og koriander. Og bare rolig - selvom du ikke er vild med frisk koriander, så tør jeg næsten love, at du vil være vild med tørret koriander. Det smager fantastisk, og absolut ikke af sæbe, som nogle mener, at frisk koriander smager af. Dukkah kan bruges til alt muligt! Som krydderi på brød, fisk, kød eller salater. Som topping på en hytteost-mad gør det sig også fortrinenligt. I kombination med en letsyrlig skive rugbrød, frisk hytteost og sprød agurk er dukkah det sidste lille touch, der gør det her smørrebrød helt perfekt. Et vegetarisk smørrebrød, der sagtens kan måle sig med klassikerne.

Det skal du bruge

Sådan laver du dukkah og et velsmagende stykke vegetarisk smørrebrød:
Varm en tør pande op og kom mandler på. Rist mandlerne i få minutter. Kom sesamfrø, solsikkekerner, spidskommen, koriander og flagesalt på panden sammen med mandlerne. Rist til det begynder at tage lidt farve og dufte. Kom blandingen i en morter og stød det så fint eller groft, som du ønsker.

Skræl tynde strimler af agurken med en kartoffelskræller. Kom hytteost og agurkestrimler på rugbrødet og drys med dukkah. Server og nyd.

Tip: Lav bare en stor portion dukkah, når du er i gang. Det holder sig fint i 14 dages tid, hvis det opbevares i en lufttæt beholder.

Indlægget indeholder affiliatelinks

En supersimpel nudelsalat, der enten kan nydes som tilbehør til aftensmaden eller helt som den er. Serveret sammen med et stykke grillet kød eller fisk vil absolut ikke gøre den ringere. Jeg elsker sommerens mange grøntsager, og jeg spiser dem gerne i så simpel en udgave som muligt. Lynhurtigt blancheret i let-saltet vand. Sådan kan jeg allerbedst lide dem. Vendt sammen med friskkogte nudler og en helt uimodståelig tahindressing, så når grøntsagerne helt nye højder. Lav bare en stor portion, når du er i gang - nudelsalaten er også perfekt til madpakken, frokost eller picnickurven. Tahindressingen garanterer jeg, at du bliver afhængig af. Den holder sig et par dage på køl, men det er ikke sikkert, at den overhovedet når til køleskabet...

3-4 personer
Det skal du bruge:

Tahindressing


Sådan laver du en nudelsalat med grøntsager og tahindressing:
Først laves tahindressingen: Kom tahin, finthakket hvidløg, salt og peber i en skål og pisk det sammen med et piskeris. Kom citronsaft og sukker i og pisk. Tilsæt nu vandet lidt af gangen - først klumper dressingen sammen, men det ændrer sig, til tahindressingen får en let-flydende og ønsket konsistens. Smag til med salt, peber, citronsaft og sukker.

Skær asparges og broccoli i mundrette stykker. Kog nudlerne efter pakkens anvisning. Kom vand i bunden af en gryde og kom det i kog. Tilsæt salt og blancher grøntsagerne i få minutter, så de stadig har bid. Snit forårsløg. Vend forårsløg, asparges og broccoli sammen med nudlerne. Drys med sesamfrø og hæld tahindressingen over.

 

Sidste år fik vi lagt en terrasse i vores nye hus. I år glæder jeg mig til at få lavet det sidste færdig og få forvandlet vores have fra en vildmark til en hyggelig græsplæne med højbede. Når det sker, så skal jeg sidde og nyde den, mens at vi spiser aftensmad. Sommerlige, friske og mættende salater med et simpelt (og måske grillet - hvilken grill skal vi købe?) stykke kød. Det glæder jeg mig virkelig til! Den her hirsesalat kommer helt sikkert til at blive lavet rigtig mange gange i løbet af foråret og sommeren. Inden længe er squash-sæsonen i gang, og den smager og ser altså så fin ud sammen med hirsen. En helt simpel salat, der kan laves lynhurtigt. Kog bare lidt ekstra hirse - så kan du lave nemme og mættende salater flere dage i træk eller bruge dem til at lave de her vegetariske hirsebøffer.

2-4 personer
Det skal du bruge:

Sådan laver du en sommerlig salat med ristet hirse og squash:
Tænd ovnen på 200 grader varmluft. Kom hirsen på en bageplade beklædt med bagepapir. Rist hirsen i 5-8 minutter til den er let gylden. Rist pinjekernerne i ovnen efterfølgende - hold godt øje med dem. De skal kun have få minutter før, at de er gyldne. Kom hirsen i en gryde med 4 dl vand og lidt salt. Kog hirsen i 15-20 minutter til alt vandet er væk. Lad hirsen køle. Hak krydderurterne groft og vend dem sammen med den kogte hirse. Kom olivenolie, salt, peber og citronsaft ved og rør sammen. Skær squash i tynde med en kartoffelskræller eller mandolinjern. Vend dem i salaten. Top med ristede pinjekerner og server.

Tip: Feta og oliven vil også klæde hirsesalaten. Server den sammen med grillet kød, fisk eller tag en portion med i madpakken.

Pitabrød er så nemt og godt at sende med i madpakken. Fyldet kan varieres i det uendelige. Når jeg sender grove pitabrød med i madpakken, så kommer jeg gerne fyldet i en bøtte for sig. I det her tilfælde æggesalat i én og grøntsager i én anden. Så undgår du vådt brød og tørt pålæg. En god madpakke skal i min optik først og fremmeste vække appetitten. Hvis maden ikke bliver spist, så kan den være nok så sund og hjemmelavet. Herhjemme har vi stor succes med, at tingene bliver holdt adskilt i madpakken. Det giver et bedre overblik og større appetit. Den her madpakke består af hjemmebagt pitabrød med grøntsager og æggesalat, forskelligt gnavegrønt og frugt. I eftermiddagsmadpakken er der et speltbrud, banan, nødder og rosiner. En madpakke med masser af sunde frugter og grøntsager, gode kulhydrater, masser af kostfibre og sunde fedtstoffer. Perfekt til både børn og voksne.

Det skal du bruge:

Hjemmelavet æggesalat med ærter:

Sådan laver du en sund madpakke med pitabrød og æggesalat:
Mos æggene med en gaffel i en skål. Tilsæt de resterende ingredienser. Smag æggesalaten til med salt og peber. Snit salat og spidskål fint. Riv guleroden groft. Kom æggesalat og grøntsager i pitabrødet eller kom hver ting for sig i mindre bøtter. Send en ske med i madpakken, så dit barn selv kan fylde pitabrødet, når det skal spises.

Madpakke_pitabroed_3

Sidste år arbejdede jeg for Niels og Grete på Northside sammen med fire veninder. Sjove, lange og gode dage. I vores stand serverede vi æggeslice. Niels og Gretes høns producerer nemlig nogle helt fantastiske økologiske æg, som de serverer i en æggeslice til flere forskellige arrangementer i løbet af året. Jeg indrømmer gerne, at jeg spiste ret så mange æggeslice i de dage – for hold nu op, hvor smager det bare godt. Det er så simpel, men samtidig så velsmagende mad, og så fungerer det fint som både morgenmad eller frokost. Da jeg i sidste uge have grydebrød i overskud og æg i køleskabet, så fik jeg lyst til at lave mig en æggeslice eller et æggebrød, om man vil. Og det smagte lige så godt, som jeg huskede det! Jeg ved, at æggeslice fra Niels og Grete er at finde på Northside Festival igen i år, så hvis du kommer forbi deres bod, så skynd dig at købe en og smag.

Det skal du bruge:

 

Sådan laver du et æggebrød:
Lav et hul med et æggebæger el.lign. i midten af brødet. Kom smør og olie på en pande. Når det er smeltet og varmt, så lægges brødskiven på. Lad den stege 1-2 minutter, inden du slår ægget ud i hullet i brødet. Når ægget bliver hvidt i bunden, så vendes brødet om. Steg brødet til ægget har sat sig, men stadig har en blød blomme. Server æggebrødet med salt, peber og purløg eller springløg.

Aeggeslice_1

Aeggeslice_2

Kender du det, at ugen er i gang, og madpakken endnu engang skal smøres efter en god weekend, og så er det bare ikke altid, at de gode ideer til en inspirerende, sund og lækker madpakke står i kø? Derfor er lidt inspiration er altid rart. Jeg har forsøgt at lave endnu et forslag til hvordan en god og mættende madpakke kan indeholde. Se mine tidligere indlæg om sunde madpakker her og her. Madpakken består af en frokost madpakke og en eftermiddags madpakke. Energimæssigt passer indholdet til en aktiv 5 årige dreng. Hvis du har et yngre barn, eller et barn, der ikke er så aktivt, så skal mængden af mad justeres alt efter dit barns appetit. Denne madpakke består af et pitabrød, hvor fyldet ligger ved siden af, så barnet selv kan bestemme, om det vil fylde pitabrødet med kikærtebøffen og grøntsagerne, eller om det helst vil spise det hver for sig.

Det indeholder madpakken:
Frokost:

 

Eftermiddag:

 

Måltiderne i børnehaven og skolen er vigtige måltider, da de først og fremmest er en stor del af dit barns daglige kost. I løbet af dagen er dit barn også mest aktivt, og derfor har det brug for sund og nærende mad, der kan holde det mæt længe.

Lækker grøntsagstærte i bedste Stop Madspild stil. Da min kæreste og jeg lige i tiden bruger næsten alle vores weekender i vores nye hus, så forsøger jeg at få brugt det meste af køleskabets indhold i løbet af ugen. Et par rester grøntsager, nogle æg, mælk og ost var i grove træk det som køleskabet indeholdte, da det blev torsdag. Jeg kunne kun komme i tanke om to ting, jeg havde lyst til og kunne lave med det – enten de her lækre nudler eller en grøntsagstærte. En nem tærte vandt, da det så passede med rester til fredagens frokost. Perfekt! De forskellige slags kål er stadig i sæson, og det er både sund og billig mad. Da jeg ikke ejer en tærteform (endnu), brugte jeg min springform. Det fungerede upåklageligt. Men derfor skal jeg vist alligevel have en tærteform engang, ikke? Tærten kan fyldes med de grøntsager, du har. Og så ville lidt bacon eller kylling absolut også klæde den. Hvis du er glutenallergiker eller bare forsøger at undgå gluten, så kan du finde min opskrift på en glutenfri tærtebund lige her.

4-6 personer
Det skal du bruge:
Tærtebund:

 

Fyld:

 

Tærtebund: tænd ovnen på 180grader. Kom alle de tørre ingredienser i en skål. Rør olie og æg ud i. Smuldrer smørret i blandingen og samle dejen med hænderne. Smør en tærteform med smør eller kom bagepapir i en 28cm springform. Pres tærtedejen ud i et jævnt lag i formen. Prik tærtedejen mange gange med en gaffel for at undgå at tærtedejen buler og sprækker, når den bages. Bag tærtebunden i 10 minutter.

I mens tærtedejen bages laves fyldet. Skær blomkål, spidskål, gulerødder og forårsløg i små stykker. I en anden skål piskes æg, mælk, salt og peber sammen. Når tærtedejen er bagt kommes grøntsagerne i og æggemassen hældes over. Kom revet ost på toppen og bag tærten færdig i ca. 25 minutter.

Taerte-1

Taerte-2

Taerte-3

Sidste år (det har med garanti været i december måned) købte jeg et vaffeljern. Jeg forsøger ellers at holde min udstyrspark på et minimum i køkkenet. Men et vaffeljern kunne jeg åbenbart ikke leve uden. Jeg har da også nydt en god hjemmelavet vaffel et par gange, men vaffeljernet har mest af alt samlet støv i skabet. Da jeg er startet på min Bachelor, og jeg kan se frem til at skrive på en opgave i tre måneder, så står overspringshandlingerne i kø. Og dermed kom vaffeljernet i brug. Dog i en sund variant. En lækker og sprød vaffel, der er lavet af kartofler, og som passer perfekt til en god frokost. Kartoffelvaflen er nem og hurtig at lave, og så består den af ingredienser, som jeg som oftest har i mit køkken. Jeg nød den sprøde vaffel med et æg og lidt grøntsager. Hvis du ikke har et vaffeljern, så kan du sagtens stege kartoffelmassen på en pande i stedet.

2 tynde vafler
Det skal du bruge:

 

Sådan laver du en sund og sprød kartoffelvaffel:
Riv kartofler og løg groft. Drys det med salt og rør det sammen. Lad kartoffel og løg blandingen trække i et par minutter og vrid det fri for overskydende væske. Bland de øvrige ingredienser i. Smør det varme vaffeljern med en smule olie eller smør, så du er sikker på, at vaflen ikke hænger fast. Kom kartoffelmassen i vaffeljernet og steg kartoffelvaflen til den er gylden og sprød. Server med det samme.

Kartoffelvaffel-1

I Påsken tog min kæreste og jeg 5 dage til Berlin. Vi har været i Berlin 2 gange før, og vi er begge dybt forelsket i byen. For os tilbyder Berlin alt det, vi gerne vil opleve, når vi besøger en storby. Hyggelig atmosfære, liv og leben på gaden, fantastisk mad og mulighed for at gå en masse kilometer, hvor man tydeligt oplever, at byen ændrer sig fra kvarter til kvarter. Da vi før har været i Berlin, og derfor har besøgt de forskellige must-see, så fandt vi hurtigt ud af, at vi begge bare havde brug for og lyst til en ferie, hvor vi ikke lavede andet end at hygge os og slappe af.

Derfor bestod vores tur til Berlin primært af at gå rundt og nyde byen, drikke en masse kaffe og spise fantastisk god mad. En ferie lige efter mit hoved! Jeg har derfor samlet de forskellige spisesteder, vi besøgte, og som gjorde et særligt indtryk på os. Jeg har været nødt til at dele indlægget op i to, da det eller ville blive alt for langt. Derfor får I først de steder, der er oplagte morgenmad og frokost spisesteder. I det næste indlæg får I aftensmad, kaffe og markedshaller. Billederne er desværre ikke af bedste kvalitet, da jeg har taget dem alle med min Iphone. Jeg håber, at det går, da jeg valgte at prioritere lange gåture, hvor jeg ikke skulle bære på mit kamera.

Melbourne Canteen. Har du lyst til en simpel og lækker morgenmad eller frokost, der består af friske og gode råvarer. Så kan jeg kun anbefale dig at besøge Melbourne Canteen. Stedet er hyggeligt, og så er der fri Wifi, hvis du har brug for at tjekke adresse på det næste sted, du skal besøge i Berlin. Vi nød en rigtig god morgenmad der. Friskbagt surdejsbrød med avokado, laks og æg, du selv kan bestemme, hvordan skal tilberedes.
Adresse: Pannierstrasse 57.

Melbourne-(1)

Croissant. Jeg har en kæreste, der er ualmindeligt vild med croissanter. Særligt dem med chokolade. Jeg selv foretrækker den klassiske smørbagte croissant. Derfor blev vi hurtigt fristet af både duften og synet, da vi gik forbi Croissant. Stedet bager og serverer croissanter i alle afskygninger. Og de smager mindst lige så godt, som dem jeg spiste i Frankrig sidste sommer. Så hvis du også er vild med croissanter, så er du nødt til at besøge dette hyggelige sted.

Adresse: Pannierstrasse 56.

CroissantCroissant-(1)

 Aunt Benny. Aunt Benny kom vi forbi ved et tilfælde, da vi på vores første dag forsøgte at gå Berlin tynd. En masse kilometer i benene kræver selvfølgelig et stykke kage eller to i løbet af dagen. Og Aunt Benny solgte fantastiske kager. Jeg nød en super god cheesecake, selvom jeg havde svært ved at vælge chokoladekagen og gulerodskagen fra. Mens vi nød kaffe og kage, læste vi lidt i deres menukort. Morgenmaden og deres brunch lød fantastisk, så selvom jeg ikke er fan af at besøge det samme sted to gange, når jeg er på ferie, så blev vi altså nødt til at prøve Aunt Bennys brunch. Det gjorde vi dagen efter, og den var virkelig god. Brødet var lækkert, tilbehøret velvalgt og kaffen perfekt. Der var fyldt i cafeen, så det kan være en god ide at bestille bord. Obs: de modtager kun kontanter.

Adresse: Oderstrasse 7. Friedrichshain.

AuntBenny-(3)AuntBenny-(1)

Bulls Bakery. Flammkuchen er en særlig slags pizza, som serveres mange steder i Tyskland. Hos Bulls Bakery laver de en rigtig god en af slagsen. Vi kom til Bulls Bakery om formiddagen, og vi nød, at vi havde masser af tid. Derfor startede vi ud med en lille morgenmad, hvor udvalget var rigtigt godt. Kl. 12 begynder de at lave Flammkuchen hos Bulls Bakery, så vi drak stille vores kaffe og bestilte to Flammkuchen, da klokken slog 12. Der var flere forskellige slags at vælge i mellem. Vi var glade og meget tilfredse med vores, som smagte super godt. Bulls Bakery bagte også kager, som virkelig også så gode ud.
Friedelstrasse 7. Neukölln.

BullsBakery-(4)BullsBakery-(3)

Zeit fuer Brot. Økologisk bageri og kaffe. Super hyggeligt lille bageri, hvor der også er plads til at nyde sit morgen- eller frokostbrød både indenfor og udenfor. Bageriet sælger friskbagt, økologisk brød, kager, sandwicher og forskellige slags morgenmad. Vi købte lidt forskellige med til køreturen hjem. Det var super lækkert!
Alte Schönhauser Str. 4.

The Kitchen Cafe. Økologisk café, hvor du både kan nyde morgenmad, frokost og aftensmad. Stedet er hyggeligt og fint indrettet. Kaffen var god og stor, og maden var simpel og god.
Choriner Str. 84.

TheKitchenCafe

Jeg hedder Cathrine. Bageglad, surdejs-begejstret og altid på jagt efter gode råvarer. Her deler jeg min glæde for hjemmebagte lækkerier. Du finder masser af opskrifter på alt fra brød, boller, kager, sundere søde sager og børnevenlig bagværk. Jeg er mor til Ellinor og Karl Hugo, som er mindst ligeså madglade, som deres mor. Du finder også viden om ernæring, råvarers egenskaber, børns spisevaner og kræsenehed som er dét, mit hjerte brænder for.
VESTRE LANGGADE 1
8643 ANS
COPYRIGHT CATHRINE BRANDT
envelope-ochevron-upfacebookinstagrampinterest-p