Vores dejlige Karl Hugo fyldte 2 år i torsdag. Store, lille, fine fyr.

Hans fødselsdag fejrede han med formiddagshygge hos dagplejen, hvor han havde mariehøns boller med. For spørger du Karl Hugo hvilken sang, der skal synges, så svarer han altid "Evigglad". Derfor var bløde boller lavet som små mariehøns helt oplagt.

Bollerne er en luftig og let bamsebolle, der er let at spise for børn. Den perfekte bolle til at dele ud til børnefødselsdagen i dagplejen, vuggestuen, børnehave eller skolen.

Jeg har lavet opskriften, så det er så nemt som muligt at sende friskbagte boller med barnet om morgenen. Dejen laves om aftenen, formes og koldhæver natten over. Om morgenen bages bollerne, og mens der spises morgenmad, så kan mariehøne bollerne køle af inden, at de pyntes med prikker af chokolade eller glasur. Nederst kan du se en video af, hvordan bollerne pyntes og bliver til en mariehøne.

15 stk.
Det skal du bruge:


Sådan bager du de sødeste mariehøns boller:
Dag 1: Kom mælk, gær og sukker i en skål og rør til gæren er opløst. Tilsæt æg, farve, hvedemel og salt og ælt i tre minutter ved medium hastighed til dejen samler sig. Tilsæt det bløde smør og ælt i yderligere 5-8 minutter til dejen er glat, smidig og slipper skålens kanter.

Lad dejen hæve tildækket ved stuetemperatur i 75 minutter. Vend dejen ud på et ikke meldrysset bord og del dejen i 12 portioner af 60 gram. Form og spænd dejen op til runde boller. Kom bollerne på en plade beklædt med bagepapir (en bageplade, skærebræt el.lign., der kan være i køleskabet - jeg bruger - jeg bruger kombispaden fra mit bagestål, der passer perfekt). Lav afstand mellem bollerne, så de ikke vokser sammen. Dæk bollerne med husholdningsfilm eller en pose og lad dem efterhæve i 20-30 minutter inden, at de stilles på køl natten over.

Dag 2: Tag mariehøne bollerne ud fra køl og lad dem stå ved stuetemperatur, mens ovnen varmer op. Tænd ovnen på 200 grader varmluft. Pensel bollerne med mælk. Bag bollerne i 12-15 minutter til de fortsat er røde, og ikke er begyndt at gyldne for meget på overfladen. Afkøl på en rist.

Når bollerne er kølet helt af, så tempereres mørk chokolade eller laves en brun glasur, der ikke er tynd. Kom chokolade eller glasur i en sprøjtepose og klip et lillebitte hul i bunden af posen. Sprøjt prikker og ansigt på bollen, så det ligner en mariehøne. Sæt øjne på. Server og nyd.

Ellinor har lært mig mange ting. Hun har mig at grine højt, rigtigt og længe af selv de mindste ting. Hun har lært mig at sætte pris på alting meget mere. Og så har hun lært mig at spise rosiner. Dem har jeg nemlig aldrig været glad for. Lige indtil nu.

Ligesom de fleste andre børn, tror jeg, så er Ellinor rigtig glad for tørret frugt. Dadler er hendes favorit. Men lige derefter kommer rosiner. Jeg havde meget svært ved at dele hendes begejstring i starten. Men da vi altid har gjort meget ud af at dele vores mad herhjemme, så ville hun også meget gerne dele sine rosiner med mig, da hun for et års tid siden begyndte at spise dem. Og nu sætter jeg faktisk pris på rosiner. Så meget at de er begyndt at snige sig ind i mit bagværk. Det havde jeg aldrig troet skulle ske. Min opfattelse er også, at enten så elsker man rosiner i bagværk, eller også så gør man det absolut modsatte.

De her bløde, luftige og lækre rosinboller kan man dog næsten ikke undgå at holde af. De er virkelig gode! De er smørbløde, superluftige og så skønne, at de gør børn glade og giver voksne minder fra deres barndom. For er det ikke lige netop der, hvor bløde boller med rosiner hører til? Ved trygge, gode og rare minder fra barndommen? Det håber jeg at kunne give Ellinor - noget bagværk, som hun kommer til at forbinde med hendes barndom. Og det kunne meget vel blive de her rosinboller.

12 stk.
Det skal du bruge:

Sådan bager du de bedste, bløde og luftige boller med rosiner:
Smelt smørret i en gryde ved lav varme. Når smørret er smeltet kommes det i en skål. Hæld mælken i. Tjek, at smør/mælkeblandingen ikke er for varm - det skal være lunkent, men ikke varmt, da gærcellerne så bliver slået ihjel. Hvis det er for varmt, så lad det køle til lillefingervarmt. Kom gæren i og rør det ud til opløst. Tilsæt æg og rør ud. Kom mel, kardemomme, sukker og salt i og ælt dejen til den er luftig, glat og nemt slipper skålens kanter eller bordet. Nu kommes rosiner i og æltes med.

Lad dejen hæve tildækket (drys dejen med en smule mel og kom husholdningsfilm over inden, at du kommer et klæde over dejen - så tørrer dejen ikke ud i overfladen) ved stuetemperatur i 60 minutter. Del dejen i 12 stykker og form hver bolle. Kom bollerne på en bageplade beklædt med bagepapir. Lad bollerne efterhæve tildækket med husholdningsfilm og et klæde i 45-60 minutter (de skal ca. være hævet til dobbeltstørrelse) ved stuetemperatur. Tænd ovnen på 220 grader almindelig ovn (over/under varme). Pisk et æg sammen med en gaffel og pensel bollerne. Bag bollerne i 12-15 minutter til de er gyldne. Lad afkøle på en rist og nyd.

Indlægget indeholder affiliatelink.

Skal du holde (børne)fødselsdag? Og vil du gerne servere noget lækkert mad, der kan nydes af både børn og voksne? Maden skal selvfølgelig også være nem, og meget gerne kunne forberedes i god tid eller dagen før. Her får du mine bedste opskrifter og tips til mad, der passer perfekt til en børnefødselsdag, hvor både børn og forældre er inviteret. Jeg deler opskrifter på både det søde og det salte, så alle kan gå mætte, glade og tilpasse fra fødselsdagen.

Med to børn i huset, og en virkelig stor familie, så kender jeg absolut til, hvad det betyder at holde en børnefødselsdag, hvor man gerne vil servere noget dejligt mad, som gæsterne kan hygge sig med. Det kan heldigvis sagtens lade sig gøre, at bage og lave mad, som man ikke skal bruge hele dagen på, og som både børn og voksne elsker.

Selvom jeg elsker kage, og jeg slet ikke kan forestille mig at holde en fødselsdag, hvor der ikke blev serveret kage, så synes jeg også, at det er rart, at der er noget mad, som mætter lidt mere, end kage gør. Så derfor får I også mine bedste opskrifter på noget mere mættende mad end kage, som nemt kan laves til mange mennesker og forbederedes inden fødselsdagen.

Det salte:
Serranoruller med flødeost og tranebær. De kan forberedes en-to uger før, at de skal bruges. Opbevar dem i fryseren og skær dem ud inden, at gæsterne kommer. Serranoruller kan nemt laves til mange, er et hit hos både børn og voksne, og så kan de spises, som de er.

Grove pizzasnegle. Alle elsker pizzasnegle. De her er fyldte med skinke, ost, dijonsennep og honning - og det er virkelig lækkert! Lav pizzasneglene dagene i forvejen, og frys dem ned med det samme, når de er afkølet. Lun dem inden servering - så er de (næsten) som nybagte.

Ribbenstegsburger. Vi har flere gange inviteret på ribbenstegsburger. Langtidsstegt ribbensteg, der passer sig selv i ovnen, burgerboller, der kan bages uger i forvejen, hjemmesyltet agurker, der kan laves dagen før og en kålslaw, der ikke tager længe at lave. Det er nem (og virkelig lækker) mad til mange!


Bagværk, brød og boller:

Koldhævede gulerodsbrud. Supernemme, lækre og et kæmpe hit hos børn og voksne. De kan nydes, som de er, eller serveres med smør eller lidt pålæg.

Koldhævede bamseboller. Klassikeren! Til alle fødselsdage - både børn og voksne, bør der serveres lune, bløde fødselsdagsboller. De her er de absolut bedste fødselsdagsboller, hvis du spørger mig. Dejen laves dagen i forvejen, så arbejdstiden på selve dagen er så lille som muligt.


Sundere sødt - kage og snacks uden raffineret sukker:
Sunde og sukkerfrie muffins med hinbær og gulerod. 
De smager mindst lige så godt, som en "rigtig kage". De kan bages dagen i forvejen og opbevares i en lufttæt beholder. Udelad evt. toppingen, da den ikke bevarer sin sprød. Du kan også finde en version af den sunde muffin med blåbær her.

Dadelkugler med kakao og nødder. De bedste dadelkugler, der har den lækreste konsistens. De er hurtige og simple at lave, og kan forberedes et par dage i forvejen.

Banan-ispinde med chokoladeovertræk. Nemmere bliver det ikke. En sundere is, som de små elsker!

Bananbrød. En mellemting mellem en kage og et brød. Det kan spises som det er eller nydes med en lag smør på. Bananbrødet kan bages dagen i forvejen.


Det søde - nem kage til mange mennesker:
Brownie. 
Alle elsker brownie! Brownien kan med fordel bages dagen i forvejen. Du kan også bage den en-to uger før, og opbevare den i fryseren.

Gulerodskage med cheesefrosting. Sådan en nem kage, der sagtens kan bages til mange mennesker. Bag kagen en-to dage i forvejen. Frostingen kan også laves dagen i forvejen, men vent med at komme den på kagen til et par timer før eller lige inden, at den skal serveres.

Crumble. Jeg elsker crumble. Den kan laves med lige præcis de frugter eller bær, du har - enten friske eller frosne. Crumblen kan laves et par uger i forvejen. Frys den ned inden, at du bager den. Crumble kan bages dagen før, at den skal serveres, eller lige inden, at den serveres.

Romkugler eller trøfler. De kan fryses og tøes op et par timer før, at de skal serveres. Vend dem i dit favorit krymmel eller chokolade inden, at de bliver serveret. Både børn og voksne elsker romkugler.

En superfudgy dadelkugle, der har samme konsistens, som en rigtig god karamel. Jeg har svært ved ikke at være begejstret. Det her er altså en af de allerbedste dadelkugler, jeg har smagt. De har den lækreste konsistens og smag, som gør dem ret svære at modstå. Jeg smagte dadelkuglerne første gang hos en af mine gode veninder. Jeg er nemlig så heldig og priviligeret, at have mange veninder, der værdsætter mad ligeså højt som jeg, og som altid inspirerer mig med deres lækre retter. Det sætter jeg så stor pris på. Jeg har fået lov til at udvikle lidt videre på opskriften, så jeg kan dele den med jer.

Dadelkuglerne er lækre i sin enkle smag af ristede nødder eller mandler og god kakao. Men jeg tilsætter også gerne lakridspulver, citronsaft eller revet appelsinskal. Det gør dem bestemt ikke dårligere. Så der er masser af muligheder for at eksperimentere og finde din favorit!

Ca. 20 stk.
Det skal du bruge:

Sådan laver du fudgy dadelkugler med kakao:
Rist hasselnødder eller mandler i ovnen på 150 grader i ca. 20 minutter. Hold øje med dem undervejs, så de ikke bliver for mørke. Lad dem køle helt af.

Kom nødderne i en minihakker eller foodprocesser og blend dem til en grov mel. Jeg bruger min Kenwood minihakker, som både klarer nødder, mandler og dadler uden poblemer! Tag lidt fra til at rulle dadelkuglerne i. Blend igen til nødderne har konsistens som rasp. Fjern stenen fra dadlerne og kom dem i sammen med kokosolie, kakaopulver og salt i og blend til massen har samlet sig og er helt glat. Når dadelmassen er samlet, så skal du ikke blende mere, da du risikere, at nødder begynder at udskille deres olier, og så skiller din dadelmasse.

Tril dadelmassen til kugler i ønsket størrelse og rul dem i de hakkede nødder. Opbevar på køl i en lufttæt beholder.

Det her er Ellinors yndlings snack og sunde, søde sag! Hun elsker tørret frugt ligeså meget, som hun elsker frisk frugt. Mange spørger, om vi har en "nul-sukker politik" herhjemme. Det har vi ikke. Vi har altid prioriteret, at Ellinor spiser det samme som os. Og hvis det skal fungere bedst muligt, så er vores erfaring, at vi ikke siger "ja" til, at hun må smage noget af vores mad og ikke andet. Ellinor får altid det samme som os at spise - også når vi spiser kage og is.

Men vi ved også, at Ellinor er mindst lige så glad, hvis hun bliver tilbudt en dadel eller et stykke frisk frugt. Derfor vælger jeg tit, at det er det, jeg serverer. Jeg sørger gerne for at have noget i køleskabet, som hun kan få om eftermiddagen, når hun kommer hjem fra dagpleje eller efter sin lur i weekenden. Her hitter dadel-nøddekuglerne stort. De sunde muffins med hindbær eller blåbær og havregrøds-klatkager er også favoritter. Det er sund og nem eftermiddagsmad til børn.

Opskriften på dadel-nøddekuglerne med kakao er supernem, og så er de perfekte som en lille, sød hapser, eftermiddagssnack eller en sundere konfekt. Ja, de er energitætte, så undlad at spise hele portionen på én gang. Hvis du gerne vil læse lidt mere om energiindholdet i dadelkugler, så har jeg skrevet et indlæg om, om dadelkugler er sundere end chokolade.

Ca. 10 stk.
Det skal du bruge:

Sådan laver du sunde dadel-nøddekugler med kakao:
Kom cashewnødder i en skål og dæk dem med vand. Lad dem stå i blød i 45-60 minutter. Hæld herefter vandet fra. Kom cashewnødder i en blender eller minihakker og blend til cashewnødderne ligner små korn. Kom dadler, kakaopulver og salt i og blend til en sammenhængende masse. Kom havregryn, mandler og ristede kokosflager i og blend til dejen er sammenhængende, men der stadig er lidt grove stykker mandler tilbage. Form dadelmassen til små kugler. Opbevar dem i køleskabet eller fryseren.

Tip: jeg triller nogle af dadelkuglerne i kakaonibs. Det giver lidt sprødhed og bitterhed, som jeg godt kan lide.

Indlægget indeholder affiliatelinks

Vi lever lidt i en baby-boble herhjemme i øjeblikket. Det er helt fantastisk! Karl Hugo er den fineste lille fyr. For at gøre den fælles barselstid endnu mere hyggelig, så sørger jeg for, at der er friskbagt kage - så bliver eftermiddagskaffen meget bedre 🙂

Denne her kage har jeg testet af et par omgange. Jeg ville meget gerne finde frem til en kageopskrift, der kunne give mig en svampet kage, der ikke er alt for sød. Lige nu har jeg nemlig lyst til frisk mad - friske råvarer, syrlig frugt og kager, der smager skønt, men ikke er alt for søde. Og netop det kan den her mandel-yoghurt kage. Den er svampet og lækker i konsistensen, og så er den bagt uden raffineret sukker, så den ikke er alt for sød. Mandlerne giver en god sødme til kagen, og den græske yoghurt sikrer, at kagen er supersvampet.

Jeg toppede kagen med friske blåbær, da jeg bor tæt på Ømosebær, som er det skønneste pluk-selv bær-sted, hvor min lille familie og jeg kan plukke de friske bær, vi har lyst til; blåbær, hindbær, stikkelsbær og en masse andre skønne bær. Ellinor elsker det, og det gør jeg også. Derfor var det helt oplagt at gøre denne her sundere kage endnu bedre med masser af friske blåbær. Kombinationen af mandler, limeskal, yoghurt og blåbær er helt perfekt.

Det skal du bruge:

Sådan bager du en sundere mandel-yoghurt kage uden raffineret sukker:
Tænd ovnen på 180 g over/under varme. Kom mandlerne i en minihakker eller blender og blend dem til en fin mandelmel. Kom mandelmel, hvedemel, bagepulver og salt i en skål og rør det sammen. Kom det bløde smør, honning og limeskal i en anden skål og pisk det med en håndmixer i 2-3 minutter til det er lyst og luftigt. Kom æggeblommerne ved og pisk yderligere 1-2 minutter. Tilsæt de tørre ingredienser og fold dem forsigtet ind i dejen. Fold den græske yoghurt i også. Pisk nu æggehviderne i en ren skål til de er luftige og stive. Fold dem forsigtigt i dejen og fordel dejen i en springform (jeg brugte en rund springform på 16 cm i diameter).

Bag kagen i ca. 20-25 minutter til den er gylden, og der ikke hænger dej på en gaffel, når du prikker i den. Lad kagen afkøle og pynt den med friske blåbær. Server evt. kagen med en klat græsk yoghurt rørt med lidt vaniljepulver.

En (fuldstændig fantastisk) muffin, der kun består af ingredienser, som jeg i forvejen spiser til morgenmad; yoghurt, havregryn, mandler og frugt. Og så indeholder den endda også grøntsager. Jeg er så ovenud begejstret for de her sunde morgenmadsmuffins, at jeg har ret svært ved at skjule det. De smager sødt og syndigt, og jeg vil næsten love dig, at du kan servere dem til eftermiddagskaffen uden, at der er nogle, der opdager, at de ikke er fyldt med sukker og hvedemel.

Jeg har allerede bagt de sunde og lækre muffins flere gange. Muffins uden raffineret sukker og med masser af fibre serverer jeg gerne for Ellinor, og hun er vild med dem. Ofte fungerer de som et nemt og lækkert eftermiddagsmåltid til hende og mig. Ellinor fik et par stykker med i dagplejen, og de andre børn havde også været helt vilde med dem. Så det bliver nemt at bestemme, hvad hun skal have med, når hun skal holde børnefødselsdag i dagplejen. De sunde muffins kan nemlig sagtens serveres til den sukkerfrie børnefødselsdag. Skønt!

Bag bare en stor portion. De holder sig frisk og svampede i 2-3 dage, når du opbevarer dem i en lufttæt beholder ved stuetemperatur. Resten kommer jeg i fryseren, og så tager jeg et par stykker op aftenen før, så der er til den nemme og hurtige morgenmad og til eftermiddagsmåltidet til den 1-årige.

Du kan finde opskriften på sunde morgenmadsmuffins med blåbærkompot her.

9 stk.
Det skal du bruge:

Mueslitopping:

Sådan bager du sunde morgenmadsmuffins:
Tænd ovnen på 180 grader varmluft.
Mueslitoppingen laves først: Rør havregryn, solsikkekerner, honning og smør sammen.

Dejen til muffins: Kom havregryn og mandler i en minihakker eller foodprocesser og blend det til en fin mel. Kom det i en skål og bland det sammen med speltmel, bagepulver, natron, salt og vaniljepulver. Kom yoghurt, dadler og smør i blenderen og blend det til en cremet og homogen masse. Vend det sammen med de tørre ingredienser og revet gulerod. Pisk æggene lyse og luftige i en anden skål. Det tager få minutter med en håndmixer.

Vend æggene forsigtigt sammen med dejen – det gøres bedst med en dejskraber. Smør muffinsformene med en smule smør eller brug nogle slip-let og fordelen dejen i formene. Jeg bager mine muffins i den her muffinform, men jeg skal vist ønske mig sådan en silikone-muffinform her i stedet - det vil gøre det meget nemmere at få mine muffins ud af formen. Fordel hindbærrene og tryk hindbærrene ned i dejen. Drys muesli på toppen og bag dine morgenmadsmuffins i ca. 12-15 minutter. Tjek med en kniv, om de er bagt færdige – hvis der hænger dej på kniven, når du stikker den ned i midten, så skal de bages lidt længere. Lad dine sunde muffins afkøle på en rist. Nyd dem lune eller opbevar dem i en lufttæt beholder ved stuetemperatur eller i fryseren.

Indlægget indeholder affiliatelinks.

Morgenmadsmuffin_6Morgenmadsmuffin_15Morgenmadsmuffin_2

Jeg hedder Cathrine. Bageglad, surdejs-begejstret og altid på jagt efter gode råvarer. Her deler jeg min glæde for hjemmebagte lækkerier. Du finder masser af opskrifter på alt fra brød, boller, kager, sundere søde sager og børnevenlig bagværk. Jeg er mor til Ellinor og Karl Hugo, som er mindst ligeså madglade, som deres mor. Du finder også viden om ernæring, råvarers egenskaber, børns spisevaner og kræsenehed som er dét, mit hjerte brænder for.
VESTRE LANGGADE 1
8643 ANS
COPYRIGHT CATHRINE BRANDT
envelope-ochevron-upfacebookinstagrampinterest-p